Miten Google toimii? Digikosketus

Miten Google toimii? Tämä jokaisen nettisivun ylläpitäjän tulisi tietää

Miten Google toimii? Kuinka Google osaa antaa niin osuvan vastauksen, että 90% kävijöistä löytää etsimänsä jo heti Googlen etusivulta? Artikkelin luettuasi ymmärrät miten Google arvottaa verkkosivustot ja miksi jokin verkkosivu nousee korkeammalle kuin muut.

Googlen tärkein tehtävä pähkinänkuoressa

Googlen logo digikosketus blogi kuinka google toimii

Google on luotu 1998. Tuolloin Internet kasvoi globaalisti kiivasta tahtia ja muutamien tuhansien verkkosivujen kaveriksi alkoi tulla miljoonia muita verkkosivustoja. Google haluaa käyttää innovatiivisempia keinoja järjestellä tietoa ja tuoda sitä paremmin esiin käyttäjilleen Internetin loputtomista verkkosivustojen määristä.

” Googlen missio on kerätä ja järjestellä kaikki maailmantiedot yhteen ja antaa ne helposti tarjolle mahdollisimman monelle henkilölle maailmanlaajuisesti

Jo 22 vuotisella urallaan Google on onnistunut rakentamaan haluamansa luottamussuhteen käyttäjiensä kanssa. Kun haet Googlesta hyvää kahvilaa, mitä todennäköisemmin sinulle herää luottavainen ja hyvä ensivaikutelma ensimmäiseksi ehdotetusta kahvilasta Googlen haussa. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä päädyt viettämään kahvihetkesi kyseisessä kahvilassa ja sinulla on jo ennestään loistava vaikutelma paikasta ennen kuin olet edes astunut sisään.

Google on nykyään tärkeä, ellei jopa tärkein markkinoinninväline yrityksille. Parhaillaan yritykset käyvät kovaa kilpailua siitä miten pääsee Googlen haussa ensimmäiseksi. Jo pelkästään Suomessa tehdään reilusti yli 30 miljoonaa Googlen hakua päivittäin, ja ei varmasti tule yllätyksenä, että Googlen markkinaosuus on Suomessa 97%.

Miten Google sitten vastaa niin osuvasti hakuusi?

Vuosien saatossa Google on kehittynyt paljon. Google osaa ajatella hyvin ihmismielisesti ja on erittäin tietoinen siitä mitä tiedostoja se antaa juuri sinulle. Kun käyttäjä suorittaa haun Googleen tietyllä avainsanalla, Google käy läpi valtavan indeksinsä (tietokantansa) ja osaa ehdottaa käyttäjälleen mahdollisimman osuvan vastauksen.

Google osaa vastata osuvasti hakuusi

Google ei siis ehdota käyttäjälleen hakutuloksia suoraan Internetistä, se ikään kuin palauttaa tietonsa käyttäjän eteen omasta tietokannastaan, johon se on kerännyt tiedot maailmanlaajuisesti pienten crawlerien (hämähäkit ja botit) avulla eri verkkosivuilta.

Googlen indeksiä voisi verrata kirjastoon. Ikään kuin kävelisit kirjastoon hakemaan jotain informaatiota. Kirjaston tietokantaan on tallentunut kaikki tiedot tarjolla olevista kirjoista ja niiden sisällöistä. Suoritat haun tietystä aihealueesta kirjastossa ja tietokanta osaa heti ehdottaa sinulle mistä kirjasta voisit löytää etsimäsi vastauksen.


                 

Aivan kuten kirjastossa, myös Googlessa pätee sääntö, että kirjan tai verkkosivun on ensin päästävä kirjaston tai Googlen tietokantaan. Uudet sivut eivät siis automaattisesti heti rekisteröidy Googlen tietokantaan, vaan se vie jonkin aikaa ennen kuin Google pääsee indeksoimaan uudet verkkosivut.

Voit myös nopeuttaa Googlea löytämään uuden verkkosivusi lähettämällä URL -osoitteesi Googlelle. Jos teet massiivisia muutoksia ja päivityksiä usealle yksittäiselle sivullesi kannattaa lähettää sivukartta verkkosivustasi Googlelle Google Search Consolin avulla. Google ennen pitkää tulee löytämään ja indeksoimaan sivustosi, mutta edellämainitut keinot nopeuttavat toimintaa.

Verkkosivujen ylläpitäjän on hyvä tietää, että on tärkeää kommunikoida Googlen ja käyttäjien kanssa säännöllisesti. Käyttäjille on tuotettava informatiivista ja relevanttia sisältöä, mutta Googlelle on ilmoitettava oikeaoppisesti mitä sisältöä verkkosivusi tarjoaa ja mitkä ovat tärkeät avainsanat. Näin ollen Google osaa yhdistää verkkosivusi osuvasti käyttäjien suorittamiin hakuihin.

Googlen Crawlerit

Kuinka Google crawlaa verkkosivut ja palauttaa löytämänsä Googlen indeksiin

Internet koostuu miljoonista verkkosivuista, joita yhdistävät linkit. Käyttäjän suorittaessa tietyllä hakutermillä haun, Google palaa tietokantaansa ja etsii sieltä avainsanaa vastaavat relevantit verkkosivut. 

Google rakentaa hakusanasta hakutermi -indeksin, jonka se saa rakennettua jokaisen verkkosivun tärkeiksi todetuilla avainsanoilla ja sisällöllä. Googlen hakutermi -indeksi rakentuu crawlatuista verkkosivuista, jotka hämähäkit ja botit ovat löytäneet ja läpikäyneet. Kun sivusto on kunnolla pengottu läpi hyppivät crawlerit verkkosivulta toiselle palauttaen löytämänsä tiedot Googlen tietokantaan. 

Crawlerit lähtevät aina liikkeelle luotettavista lähdesivustoista, joten siksi ulkoiset linkit Googlen arvostamista lähdesivuista, kuten mediasivut ovat erittäin luotettavia linkkejä Googlen silmissä.

Google hämähäkit

Google hämähäkit ovat siis crawlereita, jotka vierailevat sivustoilla. Ne crawlaavat eteenpäin verkkosivujen ulkoisten ja sisäisten linkkien kautta. Kun hämäkit ovat vierailleet, skannanneet, kategoroineet ja indeksoineet verkkosivun ne jatkavat seuraavasta linkistä toiselle sivustolle.

                                        Googlen hämähäkit crawlaavat verkkosivuja

Yksinkertaisuudessaan ulkoiset linkit ovat kuten ”ääniä” toisilta sivuilta omalle sivustollesi, joka kertoo Googlelle että sivuasi arvostetaan ja se on tärkeä. Tuotteesi tai palvelusi on ikään kuin parempi ja luotettavampi kun kuulet ihmisiltä suosituksia siitä. Googlen tarkoitus on imitoida tätä ”viidakkorumpua” ja kääntää se digitaaliseen muotoon. Näitä linkkejä pitkin hämähäkit löytävät nopeasti sivustoille.

Googlen algoritmi ja mitä siitä jokaisen tulisi tietää?

Googlen algoritmi koostuu noin kahdestasadasta eri muuttujasta. Näiden muuttujien avulla Google osaa arvottaa verkkosivut käyttäjien hakua vastaavaksi.

Googlen algoritmi on salainen ja emme täysin tunne sitä. Olemme pystyneet kuitenkin löytämään ja arvaamaan yksittäisiä tekijöitä, sekä Google toisinaan myös paljastaa tarvittavia kriteerejä itse. Algoritmia päivitetään säännöllisesti ja muutoksia tapahtuu jatkuvasti.

Alla olevat algoritmit ovat tunnettuja algoritmeja joita jokaisen verkkosivun ylläpitäjän tulisi ymmärtää. Algoritmit ymmärtäessäsi voit oppia tärkeitä tekijöitä siihen, mitä Google arvostaa ja miten verkkosivut saisi paremmille paikoille Googlen haussa.

PageRank

PageRank algoritmi järjestää verkkosivut sen hakuosuvuuden mukaan huomioiden kolme päätekijää: sivuston tekninen toteutus, sisällönlaatu ja ulkoisten linkkien määrä ja laatu. Googlen Pagerank antaa tavallaan arvosanan sivustolle, ja korkeamman arvosanan saanut verkkosivu on parempi.

Google Panda

Vuonna 2011 luotiin algoritmi nimeltä Google panda. Pandan avulla Google keskittyy sivuston sisällön laatuun ja asiayhteyksiin. Esimerkiksi et voi kirjoittaa New Yorkista ilman, että mainitset sen tärkeimpiä kaupunginosia.  Mitä paremmin ja asiantuntevasti kirjoitat aihealueesta, sen paremmaksi Googlen panda arvioi sivustosi. Pandan avulla Google osaa tunnistaa ja arvostaa aitoa ja hyvää sisältöä, sekä rangaista spämmi -sivustoja ja sisällön plagiointia.

Google Pingviini

2012 luotiin Googlen pingviini. Pingviini keskittyy ulkoisten linkkien laatuun, eikä niinkään määrään. Mitä luotettavampi sivusto antaa ulkoisen linkin verkkosivuillesi, sitä arvokkaampi linkki on. Yksi linkki arvokkaalta sivulta voi olla arvokkaampi kuin 100 linkkiä vähemmän arvokkailta sivustoilta. 

Googlen alkuperäinen algoritmi arvotti paremmin verkkosivut joilla oli enemmän ulkoisia linkkejä muilta sivustoilta. Monet sivustot alkoivat luomaan satoja ulkoisia linkkejä oudoilta (jopa tyhjiltä) verkkosivuilta omille sivuilleen. Nykyään pingviini estää tälläisen käyttäytymisen. Tästä syystä älä koskaan osta linkkejä! Pahimmassa tapauksessa nuo ostetut linkit voivat aiheuttaa hallaa sivustollesi ja Google voi rangaista siitä.

Google Kolibri

Google kolibri luotiin vuonna 2013. Sen myötä Google käyttäytyy hyvin ihmismielisesti. Kolibrin avulla Google ymmärtää sivustoasi paremmin moninaisilla avainsanoilla ja asiayhteyksillä, sekä osaa lukea käyttäytymistäsi netissä.

Googlella on sinusta kokoelma erilaisia tietoja ja niitä yhdistämällä se myös pyrkii antamaan sinulle osuvan hakutuloksen. Esimerkiksi, jos katsot kuvia Meghan Marklesta, todennäköisesti Google automaattisesti olettaa, että etsit prinssi Harrya seuraavalla kerralla kun kirjoitat Googlen hakukenttään nimen Harry. Vaikka maailmassa olisi miljoona muuta Harrya, joita voisit etsiä sillä hetkellä, Google olettaa historiasi perusteella, että tarkoitat juuri kyseistä Harrya. Google voisi tietää myös jo etukäteen haetko netistä tietoa python -ohjelmoinnista vai lemmikkikäärmeestä.

Google Pulu

Uusin lisäys eläinperheeseen on vuonna 2014 julkaistu Google pulu. 

Pulun avulla Google huomioi sen missä vaikutat sillä hetkellä. Täten Google osaa yhdistää sinut paikkakuntaan, josta etsit palvelua. Jos etsit italialaista ravintolaa Oulussa, niin Google osaa ehdottaa sinulle ravintolaa Oulusta, ei Helsingistä.

Yhteenveto

  • Internetin kasvaessa nopeaa vauhtia globaalisti Google luotiin 1998 järjestämään hakutuloksia innovatiivisilla tavoilla

  • Google haluaa tarjota mahdollisimman oikeinosuvan hakutuloksen helposti ja nopeasti

  • Google käyttää yli kahtasataa muuttujaa, jonka avulla se arvottaa yksittäiset verkkosivut

  • Googlen algoritmi on salainen, mutta tiedossa on yksittäisiä tekijöitä ja Googlen omia paljastuksia joiden avulla on pystytty ymmärtämään ja arvailemaan Googlen kriteerejä

  • PageRank koostuu kolmesta tekijästä: sivuston tekninen toteutus, sisällön laatu ja ulkoiset linkitykset sivustolle.

  • Googlen tunnettuja muita algoritmeja ovat: panda, pingviini, kolibri ja pulu. Ne luotiin arvottamaan sisältöä, ulkoisia linkityksiä, asiayhteyksiä ja sijaintia.  

2 ajatusta aiheesta “Miten Google toimii? Tämä jokaisen nettisivun ylläpitäjän tulisi tietää”

  1. Paluuviite: Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on? - Digikosketus.fi

  2. Paluuviite: Google Search Consolen asennus ja tehokas käyttö | Digikosketus.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *