Mitä Hakukoneoptimointi (SEO) on?

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?

Hakukoneoptimointi, eli SEO tulee englanninkielisestä sanasta Search Engine Optimization. Pähkinänkuoressa siis hakukoneoptimointi koostuu erilaisista toimenpiteistä, joiden ansiosta verkkosivustosi löytyvät paremmin hakukoneista ja kävijämäärät lisääntyvät.

Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan verkkosivu näkyviin mahdollisimman korkealle orgaanisissa hakutuloksissa relevanteilla avainsanoilla, jolloin potentiaaliset asiakkaat löytävät sivuillesi juuri silloin kun he etsivät palvelua tai tuotetta.

Alla olevassa kuvassa havainnollistan Googlen haussa miltä näyttää maksettu hakukonemainonta ja orgaaninen hakukonenäkyvyys.

Mitä sitten ovat hakukoneet?

Hakukoneet ovat web -pohjaisia ohjelmia joiden tehtävä on järjestellä eri verkkosivut niiden sisällön mukaan ja saada ne vastaamaan mahdollisimman osuvasti käyttäjän tekemää hakua vastaavaksi. Hakukoneet siis etsivät jatkuvasti uusia sivuja ja sisältöä ja liittävät ne hakemistoonsa relevanttien hakusanojen mukaan.

Tunnetuimpia hakukoneita ovat varmasti Google, Bing, Yahoo ja YouTube. Lue lisää hakukoneista ja niiden vertailusta Mikael Jukaraisen blogista. Loistava kirjoitus!

Google on tunnetuin hakukone ja myös sen markkinaosuus hakukoneista on suurin. Tästä syystä keskityn puhumaan Googlesta. Katso myös Miten Google toimii ymmärtääksesi miten Googlen algoritmi osaa vastata niin osuvasti hakuun.

Maksettu hakukonemainonta vai orgaaninen hakukoneoptimointi?

Googlen näyttämät hakemiston tulokset ovat jaettavissa tasan kahteen ryhmään; maksettuun hakukonemainontaan (SEM) ja orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen (SEO).

Hakukonemainonta (SEM) lyhyesti

Yksinkertaisuudessaan maksetussa hakukonemainonnassa maksat parhaasta mainospaikasta. GoogleAds -mainonnassa on toki useita tekijöitä ja asetuksia, jotka määrittävät mainospaikan, mutta nyrkkisääntönä toimii se, että paremman mainospaikan saa sillä, mitä enemmän on valmis maksamaan yksittäisestä kävijästä sivuilla.

Hakukonemarkkinointi on:

  • Nopeaa näkyvyyttä
  • Maksat vain mainoksen klikkauksista
  • Mainos voi näkyä korkealla hakutuloksissa ja hyvillä paikoilla
  • Mainonnan seuraaminen, tulosten mittaaminen ja kehittyminen alkavat välittömästi
  • Tehokas markkinoinnin keino

Orgaaninen näkyvyys lyhyesti

Orgaaninen näkyys on siis täysin luonnollista etkä maksa siitä mitään. Nyrkkisääntönä orgaanisessa näkyvyydessä siis:

  • Voi viedä pidemmän ajan, että pääsee korkealle Googlen haussa
  • On täysin ilmaista
  • Seuraaminen, tulosten mittaaminen ja kehittyminen vaativat pitkän ajan
  • Luo pitkäjänteisesti hyvää käyttäjäkokemusta ja luottamusta
  • Tehokas markkinoinnin keino

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Hakukoneoptimointi on pitkä prosessi luoda paras mahdollinen käyttäjäkokemus ja luottamus sivuston käyttäjiin. Google haluaa tarjota mahdollisimman relevantin hakutuloksen sen käyttäjille. Jos käyttäjät eivät saa Googlelta sitä mitä haluavat, loppuu hakukoneen käyttäminen nopeasti. Tästä syystä Google haluaa olla erityisen tarkka, että kriteerit täyttyvät.

Googlesta hakeminen tuo todistetusti suurinta liikennettä sivustoille. Kuinka monta kertaa sinä itse olet tällä viikolla hakenut jotain Googlesta? -Aivan, ja voin kertoa että se sivu, jolle päädyit ei ollut sattuman kauppaa. Se sivu oli optimoitu oikein, jotta löysit sinne relevantilla avainsanalla.

Hyvin optimoitu sivu vastaa ammattimaisesti ja laajasti käyttäjien kysymyksiin ja ongelmiin. Tämä puolestaan rakentaa luottamuksellisen palveluspolun. Kun käyttäjä löytää verkkosivusi juuri sillä hetkellä kun hän tarvitsee palveluasi, on sinulla suuri mahdollisuus saada myös myyntiä!

Lue Rand Fishkin artikkeli siitä, kuinka lähes 60% mahdollisista asiakkaista lähtee etsimään ensin palvelua tai tuotetta Googlen hausta. Sehän on yli puolet!

Hakukoneoptimoinnin vaiheet

Avainsanojen etsiminen

Avainsanat ovat sanoja, sanayhdistelmiä tai lauseita joilla kävijät päätyvät verkkosivuillesi. Oikein valitut avainsanat ja niiden oikeanlainen käyttäminen saavat kävijäliikennettä sivuillesi sillä hetkellä kun he ovat kiinnostuneita palvelustasi, tuotteestasi tai aiheestasi.

Sivuston alkukartoituksen jälkeen lähdetään etsimään sinun toimintaasi kuvaavia avainsanoja, jotka ovat riittävän haettuja ja jotka nimenomaan palvelevat yritystä, päämäärää ja tuovat sinulle potentiaalisimmat asiakkaat.

Hyvät avainsanat kohdistavat sivustolle kiinnostuneita ja ostohaluisia asiakkaita.

Parhaita työkaluja avainsanojen etsimiseen ovat:

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Ubersuggest´s
  • GoogleAds keyword planner

Sivuston sisäinen optimointi

Sivuston tulee tarjota aina laadukasta informaatiota ja sisältöä sen kävijöille. Kun kävijät löytävät sivuston ja viettävät siellä aikaa, alkaa myös hakukoneita kiinnostaa kyseinen verkkosivu.

Avainsanatutkimuksen jälkeen lähdetään muodostamaan tärkeistä avainsanoista relevanttia ja hyvää sisältöä.

On tärkeää, että sisältö vastaa mahdollisimman laajasti ja ammattimaisesti kävijän ongelmiin ja tarpeisiin.

On hyvä lähteä miettimään asiakaslähtöisesti mitä he hakisivat. Millaisia ongelmia sinun ostajapersoonallasi on ja minkälaista sisältöä hän toivoisi löytävänsä tarjonnastasi.

Vinkki! Googleta se hakusana, jolla toivoisit itse löytyvän ja käy katsomassa ensimmäiset hakutulokset ja tutustu millaista sisältöä sivustot tarjoavat. Miksi Google on päättänyt nostaa juuri tämän kyseisen sivun hyvälle paikalle.

Answerthepublic on loistava työkalu etsiä sisältöä avainsanojen ympärille. Katso ja tutustu minkälaisia kysymyksiä potentiaaliset kävijät etsivät aihealueestasi ja voisitko antaa heille kaikki tarvittavat vastaukset kysymyksiin samalla sivulla.

Kilpailija-analyysi

Kilpailija-analyysilla tunnistetaan markkinoiden kilpailutilanne ja kartoitetaan kuinka vahva on sinun asemasi. Kilpailija-analyysi on myös hyvä väline peilata ja ymmärtää omaa liiketoimintaa ja toimintaympäristöä. Kilpailija-analyysi on loistava väline ymmärtää myös omat vahvuudet ja heikkoudet sekä tekijät, jotka erottavat toimintasi muista.

Vakoile toisinaan kilpailijoista ja katso miten he toteuttavat alaansa. Älä silti kopioi ketään, sillä Google rankaisee sisällön plagioinnista.

Sivuston tekninen optimointi

Tekninen optimointi sivustolla varmistaa sivuston toimivuuden ja sen, että sisältö ja sivujen rakenne ovat selkeästi Googlen ja kävijöiden ymmärrettävissä.

Teknisessä optimoinnissa yleensä varmistetaan:

  • Sivuston latausnopeus
  • Sivuston mobiiliresponsiivisuus
  • Sivuston SSL -suojaus
  • Sivustokartta ja robot.txt
  • Metatitle ja Metadescription
  • Kuvatiedostojen ALT
  • Otsikot ovat merkitty (H1, H2, H3)
  • URL:t ovat toimivat ja ovat oikein muotoiltu
  • Tuplasisältö
  • Virhesivut ja Uudelleen ohjaukset

Linkit

Ulkoiset linkitykset ovat todella tärkeitä tekijöitä hakukonenäkyvyydessä. Ulkoiset linkitykset ovat kuin ”ääniä” muiden tahojen ylläpitämiltä sivustoilta sinun verkkosivuillesi. Ne kertovat Googlelle, että sinun sivuasi arvostetaan.

Luotetuilta ja samaan aihepiiriin kuuluvilta sivustoilta ulkoiset linkitykset ovat arvokaampia. Sivun luotettavuutta mittaa sivuston domainpisteet. Domainpisteet muodostuvat monesta tekijästä, mutta domainin ikä, sivulla vietetty aika, kävijämäärät ja ulkoisten linkkien laatu ovat avaintekijöitä pisteytyksissä.

Paremmat domainpisteet saanut sivu, joka antaa ulkoisen linkin sivustollesi, on Googlen mielestä arvokkaampi linkki

Ulkoisten linkkien saanti on ehkä eniten aikaa vievä osuus hakukoneoptimoinnissa. Google on tarkka ulkoisten linkkien laadusta ja siksi voimme heti alkuunsa unohtaa linkkien ostamiset muilta sivustoilta. Ulkoiset linkit on ansaittava.

Muutama vinkki ulkoisten linkkien saantiin:

  • Pyydä aina linkki omille sivuillesi, kun yrityksestäsi julkaistaan mitään
  • Olisiko yrityksestäsi jo julkaistu jotain artikkelia tai maininta, johon voisi pyytää jälkeenpäin linkin sivuillesi
  • Huomaatko mitään vanhaa artikkelia muiden sivuilla, jossa on vanhentunutta tietoa tai vanhentunut linkitys sivulle jota ei enää ole? Jos sinulla on tuoreempaa tietoa asiasta, voit ihan hyvin lähestyä artikkelin kirjoittajaa ja kertoa sivustasi

Yhteenveto:

  • Hakukoneoptimointi perustuu toimenpiteisiin ja erilaisiin keinoihin joilla saadaan kävijät löytämään sivustosi oikeaan aikaan kun he etsivät tietoa palvelusta tai tuotteesta
  • Hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta ovat molemmat oikein tehtynä todella tehokkaita, mutta mainonta perustuu maksulliseen näkyvyyteen ja hakukoneoptimointi perustuu orgaaniseen näkyvyyteen
  • Hakukoneoptimoinnilla luodaan paras mahdollinen käyttäjäkokemus sivustolle ja kävijöille muodostuu vahva luottamusside sivustoon
  • Hakukoneoptimoinnin vaiheet ovat: avainsana -analyysi, sisällön suunnittelu, kilpailija -analyysi, tekninen optimointi ja ulkoiset linkitykset

1 ajatus aiheesta “Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?”

  1. Paluuviite: Google Search Consolen asennus ja tehokas käyttö | Digikosketus.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *