Google Search Console asennus ja käyttö digikosketus.fi

Google Search Consolen asennus ja sen tehokas käyttäminen

Google Search Console (hakukonsoli) on maksuton ja tehokas Googlen tarjoama työkalu, joka auttaa sinua ymmärtämään verkkosivuja hakukoneen silmin. Google Search Consolen tarjoamat työkalut ja raportit auttavat sinua mittaamaan ja parantamaan sivustosi näkyvyyttä Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Tehokkain ominaisuus on, että Google Search Console osoittaa sinulle suoraan verkkosivustollasi havaitut virheet.

Hakukoneoptimointi perustuu selkeään kommunikaatioon hakukoneiden kanssa. Googlen on indeksoitava ymmärrettävästi mistä sivustosi kertoo ja mitä se tarjoaa, jotta se osaa yhdistää sivustosi relevantteihin hakuihin. On myös tärkeää, että jokainen yksittäinen sivu toimii teknisesti oikein. Google Search Console on ehdottomasti tärkein välikappale verkkosivujesi ja Googlen selkeän kommunikaation apuna.

Huom! Google Search Consolen käyttöönotto ei ole edellytys verkkosivuille näkyäkseen Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Suosittelen silti lämpimästi sen asentamista ja seuraamista.

Google Search Consolen asennus ja käyttöönotto

Asentaaksesi Googlen Search Consolen tarvitset ensin Google -tilin. Voit luoda sen tästä. Jos sinulta löytyy gmail, voit kirjautua niillä tunnuksilla Google Search Consoleen.

Kirjautuaksesi sisään mene osoitteeseen https://www.google.com/webmasters.

Täältä-voit-kirjautua-GSC-tilille-digikosketus.fi

Seuraavaksi sinun tulee varmentaa sivustosi omistajuus.

Jos sinulta löytyy entuudestaan Google Analytics suosittelen, että teet Search Consolen varmennuksen sen avulla. Tämä myös helpottaa Google Analyticsin ja Google Search Consolen yhdistämistä toisiinsa.

Varmenna Google Search Console ja verkkosivusi digikosketus.fi

Vahvista verkkosivujesi omistajuus sinulle sopivalla tavalla. Itse suosittelen oikeanpuoleista vahvistamista (ilman DNS-vahvistusta), johon syötät sivujesi osoitteen https://www -alkuisella kotiosoitteellasi. Tämän jälkeen painat jatka -näppäintä.

Vahvista-omistajuus-GSC-digikosketus.fi

Jatka -painikkeen jälkeen sinulle avautuu seuraava näkymä, josta saat varmistettua verkko-ominaisuuden. Kun selaat tiedostoa alaspäin, voit vahvistaa helpoiten omistajuuden joko Google Analyticsin tai Google Tag Managerin avulla. Muista vaihtoehtoisista vahvistusmenetelmistä löydät ohjeet niiden alta.

Omistajuus-on-vahvistettu-Google-Search-Consoleen-digikosketus.fi

Onneksi olkoon! Nyt olet toivottavasti saanut vahvistettua verkkosivujesi omistajuuden! Seuraavaksi paina avaa verkko -ominaisuus ja olet sisällä Google Search Consolen työkalussa.

Huom! Google Search Console alkaa kerätä tietoja siitä päivästä lähtien, kun olet sen asentanut. Se ei siis näytä sinulle aikaisempaa dataa.

Miten minun tulisi käyttää Google Search Consolia tehokkaasti?

Seuraavaksi käyn läpi lyhyesti kuinka voit seurata Google Search Consolia.

Yleiskatsaus

Yleiskatsaus antaa nopean yleiskuvan mitä sivuillasi tapahtuu. Voit suoraan jo etusivulla tarkastella klikkauksien määrää sivuillesi (orgaanisen hakukonenäkyvyyden kautta) ja havaita mahdolliset virhesivut. Virhesivu voi olla yksittäinen sivu, joka ei ole latautunut syystä tai toisesta. Se voi myös olla poistettu sivu, johon ei ole suoritettu uudelleenohjausta.

Kehitys

Täältä-näet-tärkeät-tiedot-digikosketus.fi-min
Asiakkaani luvalla julkaistu kuva hänen yrityksensä Google Search Consolen kehitys -osiosta. Kuva on valitettavasti englanninkielinen.

Kehitys (performance) -osiossa näet valitun aikajan yhteenlasketut klikkaukset sivustollesi. Näet myös impressiot (näyttöosuudet) eli kuinka monta kertaa sinun sivusi on näkynyt Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Impressioiden osuus on yleensä aina moninkertainen verrattuna klikkauksiin.

CTR eli Click- Throught Rate kertoo prosentteina kuinka monta kertaa sivustosi on saanut klikkauksia suhteessa sen näyttöosuuksien määrän. Mitä korkeampi luku on, sen parempi. Jos luku on matala se on yhteyksissä myös Averag. position -kohtaan, joka kertoo keskiarvon siitä, millä sijalla olet Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Mitä kauemmaksi sijoitut Googlen hakutuloksissa, sitä harvemmin kävijät löytävät ja klikkaavat sivustollesi.

Queries, eli suomeksi kyselyt on yksi tärkeimmistä kohdista Google Search Consolessa. Se kertoo millä avainsanoilla tai lauseilla olet sijoittunut Googlen orgaanisessa haussa. Se kertoo sinulle näyttökerrat ja klikkaukset sivuillesi tietyillä avainsanoilla. Voit myös katsoa mitkä yksittäiset sivut ovat näkyneet orgaanisessa haussa ja kuinka paljon niihin on klikattu. Voit vaihtaa aikajanaa ja tehdä niistä myös vertailuja keskenään. Voit seurata onko sivuillasi näkyvillä selvästi jokin kausivaihtelu eri kuukausien välillä. Voit myös havaita, jos joku yksittäinen sivu saa muita sivuja enemmän klikkauksia. Mitä sillä sivulla on tehty paremmin? Voisiko näin myös toteuttaa muita sivuja?

Onko sivustoni teknisesti ehjä?

URL tarkastus Google Search Console digikosketus.fi

URL -tarkastuksessa voit tarkastaa jokaisen yksittäisen sivuston toimivuuden ja indeksoinnin. Kun syötät hakukenttään yksittäisen sivun voit tarkastella onko sivusto toimiva ja onko Google indeksoinut sen. Jos olet hetki sitten tehnyt sivuille muutoksia tai uudelleenohjannut sivuja, voit pyytää suoraan Google Search Consolesta, että Google indeksoi sivusi. Näin Google vierailee sivustollasi nopeammin ja tallentaa muutokset tai kokonaan uuden sivun tietokantaansa. Tällöin paina pyydä indeksointia -painiketta.

Vihreät pallot kertovat, että kaikki toimii niinkuin pitää. Jos näet punaisen pallon, on silloin havaittuna virhe. Voit klikata jokaisesta kohdasta nuolta ja näet tarkempaa tietoa yksittäisestä sivusta ja mahdollisista virheistä.

URL tarkempi tarkastus Google Search Console Digikosketus.fi

Voit tarkastella milloin sivustosi on viimeksi indeksoitu. Mitä enemmän sivustolla tapahtuu, sen enemmän myös Google vierailee sivuillasi. Jos päivität verkkosivujasi säännöllisesti uudella sisällöllä, myös Google alkaa kiinnostua.

Kattavuus

Google Search Console Kattavuus digikosketus.fi

Kattavuus -osiossa voit tarkastella miten Google lukee sivustoasi. Voit paikantaa sieltä myös sivuston indeksointi -virheet.

Virhe -osio kertoo määrällisesti kuinka monelta yksittäiseltä sivulta löytyy virhe. Klikkaamalla osiota näet alapuolella kaikki virhesivut listattuna. Virhesivut eivät näy Googlen haussa ollenkaan. Siksi ne tulisi korjata mahdollisimman pian, jotta et menetä arvokasta kävijäliikennettä.

Hyväksyt varoitukset ovat sivustoja, jotka ovat epämääräisiä Googlelle. Ne eivät välttämättä näy Googlen haussa ja niissä on jokin ongelma. Sivut voivat esimerkiksi olla blokattuina robot txt -tiedostoilta, mutta tämä ei ole sama asia kuin se, että et haluaisi Googlen indeksoivan sivujasi. Sivusto on siis epämääräinen ja Google ei ole täysin varma mitä tehdä. Jos haluat, että Google ei indeksoi jotain yksittäistä sivuasi, voit kertoa tämän Googlelle Poistot -osiossa. Suosittelen aina käyttämään tätä harkiten.

Oikea (jestas näitä Googlen käännöksiä) osiossa voit taas nähdä kaikki sivustosi, jotka Google on onnistuneesti tallentanut tietokantaansa. Nämä sivut näkyvät Googlen hakutuloksissa.

Ohitetut sivut puolestaan ovat yksittäisiä sivuja jotka eivät ole indeksoituja ja jotka eivät näy Googlen haussa. Mutta nämä ovat todennäköisesti tarkoituksella estetty Googlen ideksoinnilta, esimerkiksi jos sivustollasi löytyy duplikaattinen, eli samaa sisältöä sisältävä sivusto.

Sivustokartat

Sivukartan lähettäminen on varmasti yksi tehokkain työkalu mitä Google Search Console tarjoaa. Voit helposti siis kertoa Googlelle verkkosivustasi nopeasti ja vaivattomasti ja varmistaa sivustosi löydettävyyden Googlen indeksistä. Google kyllä tulee löytämään sivusi ja indeksoi ne ajallaan, mutta sivukartan lähetys on hyvä tehdä uusille sivuille ja myös silloin, jos teet massiivisia muutoksia sivuillasi. Sivukartta oma aiheensa ja tulen kirjoittamaan siitä oman blogi -postauksen. En siksi avaa sitä enempää nyt.

Poistot

Niin kuin edellä mainittu, Poistot -kohdasta voit pyytää ettei Google indeksoi yksittäistä sivuasi. Jos lähetät pyynnön, se tarkoittaa sitä, että sivusi ei näy Googlen haussa lainkaan. Lähetä Googlelle pyyntö painamalla uusi pyyntö -painiketta ja syötä yksittäisen sivun URL -osoite.

Google Search Consolen yhdistäminen Google Analyticsiin

Suosittelen yhdistämään Google Search Consolen myös Google Analyticsiin. Yhdistämisen avulla voit analyticsissä seurata suoraan sijoittumistasi Googlen haussa ja haettuja avainsanoja.

1. Kirjaudu ensin Google Analyticsiin

Miten yhdistät Analyticsin ja Google Search Consolen digikosketus.fi-min

2 . Seuraavaksi siirry järjestyksenvalvoja –> Kaikki tuotteet –> Search Console –> Linkitä Search Console

3. Kun olet saanut linkitettyä tilit yhteen saat ylläolevan näkymän onnistuneesta linkityksestä

Google Analyticsin Hankinta -osion alapuolelta löydät nyt Google Search Consolen valikon, josta voit alkaa seuraamaan dataa.

Yhteenveto

  • Google Seach Console on Googlen tarjoama ilmainen ja tehokas työkalu, jonka avulla voit ymmärtää sivujasi hakukoneen silmin.
  • Työkalun avulla voit tarkastella sivujesi sijoituksen Googlen orgaanisessa haussa ja hakutermit joilla sivustosi ovat näkyneet Googlen haussa.
  • Google Search Console on hyvä ja selkeä kommunikaation apuväline Googlen kanssa. Työkalu kertoo sinulle, jos sivustossasi havaitaan virheitä. Voit myös itse pyytää Googlea indeksoimaan yksittäisiä sivuja, jos ne ovat uusia tai vastikään muokattuja. Voit myös kieltää Googlea indeksoimasta sivujasi.
  • Google Search Console ja Google Analytics kannattaa yhdistää toisiinsa, jotta saat kattavaa tietoa sijoituksestasi Googlen orgaanisessa haussa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *