Google Analytics Aloittelijoille

Google Analytics aloittelijoille

Google Analytics on erittäin tehokas työkalu seurata ja ymmärtää mitä verkkosivuillasi tapahtuu. Se on Googlen tarjoama työkalu jokaisen käyttöön ja mikä parasta – se on täysin ilmainen!

Google Analyticsin avulla voit seurata verkkosivujesi kehitystä ja ymmärtää ketkä verkkosivuillasi vierailee ja mistä he tykkäävät. Analyticsiä voi käyttää parhaillaan sisällön ja markkinoinnin analysointiin ja suunnitteluun. Työkalun avulla voit viedä verkkosivustosi kehitystä ja tavoitteita oikeaan suuntaan.

Google Analytics asentaa seurantakoodin jokaiselle sivullesi jonka avulla pystytään keräämään tietoja verkkosivujesi käyttäjistä ja heidän toimistaan. Google Analytics on seurantaohjelma, joka hyödyntää evästeitä. Vaikka tiedot kerätään anonyymisti eivätkä ne ole yhdistettävissä koskaan tiettyyn henkilöön, on evästeistä aina ilmoitettava verkkosivuilla asentamisen jälkeen.

Jos verkkosivustollasi ei vielä ole käytössä tätä tehokasta työkalua asennetaan se NYT!

Google -tilin luominen

Voidaksesi asentaa Google Analyticsin sinun on aina ensin hankittava Google -tili. Voit käydä luomassa sellaisen täältä. Jos sinulta löytyy jo Google -tili, eli sinulla on gmail käytössäsi, voit käyttää sitä.

Google Analyticsin asentaminen

Seuraavaksi mene Google Analyticsin sivuille tästä. Kirjaudu sisään Googlen gmaililla ja luo uusi tili.

Anna nimi Google Analytics -tilille. Se voi esimerkiksi olla yrityksesi nimi.

Sitten valitse kohta Web.

Seuraavaksi täytä tiedot verkkosivusta, jolle haluat ottaa Google Analyticsin käyttöön. Jos sinulla on käytössäsi useita verkkosivustoja, voit myöhemmin liittää ne kaikki samalle Google Analytics -tilille.

Verkkosivuston tietojen jälkeen paina “Create” -näppäintä ja hyväksymällä kaikki palveluehdot saat seurantakoodin, joka sinun on seuraavaksi syötettävä verkkosivuillesi.

Tämä vaihe voi olla se haastavin. Tietyissä verkkosivupohjissa voi olla, että on syytä pyytää ammattilaisen apua syöttää seurantakoodit jokaiselle sivustolle manuaalisesti.

Jos kuitenkin käytät esimerkiksi WordPress – alustaa, tähän löytyy useita lisäosia johon koodinpätkä on syötettävä vain kerran sille määrätylle paikalle. Esimerkiksi itse käytän Google Analytics -lisäosaa MonsterInsights.

Google päivittää muutaman tunnin välein Google Analyticsista tulevaa dataa ja asennuksen jälkeen voi kestää jopa vuorokausi, että tiedot alkavat rekisteröityä.

Miten seuraan Google Analyticsia?

Ensin Google Analytics voi tuntua hieman sekavalta ja todella suurelta työkalulta ymmärtää. Tutustuminen työkaluun ottaa aikansa.

Olen koonnut tärkeitä kohtia, jotka itse koen erityisen tärkeäksi ymmärtää Google analyticsistä. Kaikki kertomani kohdat ovat todella hyödyllisiä ja tärkeitä. Toki tämä on pintaraapaisua työkalusta, mutta lupaan sinulle, että tulet oppimaan paljon verkkosivuistasi ja sen toiminnasta.

Etusivu

Etusivu on aina oletussivu kun kirjaudut Google Analyticsiin. Täällä näet heti erittäin tärkeää ja koottua informaatiota verkkosivusta ja sen käyttäjistä.

Käyttäjät kohta kertoo sen kuinka monta käyttäjää sivuillasi on käynyt valitsemallasi aikajanalla. Oletuksena Google Analytics näyttää sinulle viimeisen viikon tapahtumat, mutta voit vaihdella aikajanaa. Suosittelen vaihtelemaan sitä, jotta saat verkkosivuistasi suurempaa dataa ja ymmärrystä. Tästä myöhemmin.

Istunnot kertovat sen kuinka monta sessiota vierailijat ovat olleet sivuillasi. Kun käyttäjä vierailee nettisivuillasi, alkaa aina uusi istunto. Jos käyttäjä lähtee tai ei ole aktiivinen yli 30 minuuttiin menee istunto vanhaksi. Käyttäjän aktivoiduttua taas, tai palatessaan sivustollesi, alkaa uusi istunto. Eli yksi käyttäjä voi luoda useamman istunnon verkkosivuillesi.

Välitön poistumisen prosentti antaa prosentuaalisen arvon siitä määrästä kuinka monta verkkosivusi vierailijaa poistuvat sivuiltasi selailematta verkkosivustoasi sen enempää. Mitä korkeampi poistumisen prosentti on, sen huonompi. Se voi viestiä siitä, että sivustosi ei ehkä tarjoa vierailijoille sitä mitä he etsivät.

Istunnon kesto kertoo keskimääräisen ajan siitä kauan vierailija on ollut sivuillasi. Mitä pienempi numero, sen huonompi. Tämä on yleensä (kuvanmukaisesti) yhteydessä välittömään poistumisen prosenttiin ja viittaa siihen, että sivusi eivät tarjoa oikeaa sisältöä kohdeyleisöllesi.

Reaaliaikainen

Reaaliaikainen osio kertoo sinulle tämän hetkisen tilanteen mitä sivuillasi tapahtuu. Näet reaaliajassa monta kävijää sivustollasi on juuri nyt ja mitä he tekevät sivustollasi. Näet myös mitä laitetta he käyttävät parhaillaan (mobiili, desktop vai tabletti) ja näet mitä kautta he tulivat sivuillesi.

Yleisö

Yleisö kohdasta opit todella tärkeää tietoa sivuilla vierailevien käyttäjien profiilista ja kiinnostuksen kohteista. Erilaiset tiedot kuten käyttäjien sukupuoli, ikäjakauma, asuinmaa ja jopa kiinnostuksen kohteet auttavat sinua ymmärtämään yleisöäsi paremmin. Voit esimerkiksi miettiä kuinka voisit paremmin kohdistaa tuottamaasi sisältöä sivun kävijöiden profiiliin. Voit myös hyödyntää näitä tietoja marketoinnin suunnittelussa.

Kiinnitä myös huomiota piirakkataulukkoon oikealla, joka kertoo sinulle uusien ja sivuillesi palaavien vierailijoiden määrän. Jos sinulla ei ole yhtään sivustolle palaavia kävijöitä, se voi olla merkki huonosta sisällöstä tai sivun huonosta toimivuudesta.

Sivun katselut antavat todella arvokasta tietoa selattujen sivujen määrästä verkkosivuillasi. Sivun katselut ovat myös todella hyvä mittari verkkosivuston sisällön ja sen vierailijoiden sitoutumisen välillä. Mitä korkeampi numero on sen parempi. Käyttäjä on siis ollut kiinnostunut sivuistasi ja selaillut sitä enemmän.

Sivut/istunto kertoo keskiarvon vierailtujen sivujen määrästä. Mitä isompi luku on, sen enemmän käyttäjät ovat selailleet ja tutustuneet sivuihisi.

Voit myös tutustua yleisö -osiossa tarkempaan lukuun millä laitteilla vierailijasi ovat selanneet sivujasi (yleisö –> mobiili). Tämä on tärkeää siksi, jotta osaat tehdä sisältöä erilaisille laitteille. Ole siis tarkkana että sivuistasi löytyy myös toimiva ja hyvä mobiiliversio ja tuotat helposti selailtavaa tekstiä ja sisältöä myös mobiiliin.

Hankinta

Hankinta -osiossa pystyt näkemään mistä käyttäjäsi tulevat sivuillesi. Tulevatko he sosiaalisen median kautta (social) tai tulevatko he suoraan sivuillesi kirjoittaen osoitteesi selaimeen (direct) vai löysivätkö he verkkosivusi orgaanisen hakuliikenteen kautta jollain tietyllä avainsanalla (organic).

Hankinta osion alla on erittäin tärkeä kohta liikenteen lähde/ tulotapa (hankinta –> kaikki liikenne –> liikenteen lähde/tulotapa) joka kertoo sinulle tarkan sijainnin mistä lähteestä kävijät saapuivat sivuillesi, esimerkiksi tulevatko he sivuillesi YouTuben vai Facebookin kautta. Täältä näet mistä lähteestä saat eniten vierailuja sivuillesi. Näin voit ymmärtää mikä kanava toimii sinulle parhaiten ja mihin muihin kanaviin sinun tulisi panostaa enemmän.

Hankinta osiossa on hyvä myös katsoa mistä käyttäjät tulevat ja heidän käyttäytyminen (istunnot, istunnon kesto ja välitön poistumisprosentti) Tämä tieto kertoo sinulle todella hyvää dataa siitä vastaako sisältösi orgaanisessa haussa sitä mitä kävijät hakevat sivuiltasi.

Käyttäytyminen

Käyttäytyminen – osio kertoo mitä sivustosi käyttäjät tekevät sivuillasi. Voit paikantaa millä sivuilla he vierailevat eniten, kauan he viettävät aikaa sivuillasi ja kuinka paljon he oikeasti selailevat sivustoasi.

Tämä tieto on erittäin tärkeää, sillä täältä pystyt ymmärtämään annatko verkkosivujesi vierailijoille relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä.

Käyttäjät kohdasta voit nähdä tarkasti millä sivuilla verkkosivusi vierailijat käyvät, ja mikä on suosituin sivu heille. Voit myös valita haluamasi aikajanan taas taulukon oikealla puolella olevasta aikajanasta. Voit valita aikajanaksi kuukaudet, viikot, päivät tai jopa tunnit.

Voit myös käyttää vertaa kohteeseen -toimintaa millä tahansa muullakin osiolla (kuva yläpuolella), mutta tässä osiossa suosittelen sen käyttöä. Voit esimerkiksi verrata eri kuukausia keskenään ja ymmärtää hyödyllistä tietoa siitä miksi joku tietty kuukausi kiinnosti kävijöitäsi enemmän. Teitkö kenties jotain tietynlaista sisältöä tai mainontaa, joka innosti kävijöitä. Tämä kohta voi antaa todella tärkeän vastauksen siihen, millaista sisältöä tai palvelua voisit jatkossakin tuottaa.

On myös tärkeää ymmärtää mikä laskeutumissivusi on suosittu kävijöiden mielestä. Kun menet kohdasta käyttäjät –> sivuston sisältö –> laskeutumissivut voit tarkastella täällä kaikkia laskeutumissivujasi ja saada yksityiskohtaista tietoa siitä, kuinka monta vierailijaa yksittäinen sivu saa, kauan siellä on vietetty aikaa ja kuinka monta uutta vierailijaa ja sivuille palaavaa vierailijaa sivuilla käy.

Laskeutumissivut ovat niitä sivuja verkkosivuillasi, joihin kävijät päätyvät linkkien kautta. Esimerkiksi jos vierailija saapuu tietylle sivullesi mainoksen kautta, on tämä sivu silloin lasketumissivu. Voit seurata tästä kohdasta mikä laskeutusmissivusi on tärkein ja saa eniten kiinnostusta kävijöiltä.

Konversiot

Konversiot kohta on todella tärkeä, sillä se kertoo sinulle liiketoimintasi kannalta tärkeitä asioita, kuten ostotapahtumia tai yhteydenottopyyntöjä. Konversioseuranta on erikseen kytkettävä päälle ja sen tuoma data on hyvä ymmärtää perusteellisesti. Siksi en tule puhumaan siitä tässä postauksessa, joka käsittelee alkeita.

4 vinkkiä miten voit kehittää verkkosivujasi Google Analyticsin avulla

1. Katso mitkä sivut saavat eniten kävijöitä ja missä he viettävät eniten aikaa (käyttäytyminen –> sivuston sisältö –> kaikki sivut) ja mieti miksi ne keräävät parhaimmat tulokset. Tee muistakin sivuista samanlaisia!

2. Katso ja seuraa tarkoin välitöntä poistumisen prosenttia ( käyttäytyminen –> sivuston sisältö –> poistumiset). Tarkkaile millä sivuilla se on suurin. Yritä miettiä miten voisit korjata näitä sivuja ja sisältöä paremmaksi, jotta vierailijat viihtyisivät niissä pidempää.

3. Opi ymmärtämään verkkosivusi vierailijoita! Ketä he ovat, ikäjakauma, sukupuoli ja voit käyttää tätä tietoa sisällön tuottamisessa ja myös mainonnassa.

4. Panosta mobiiliystävällisyyteen! Tämä on myös erittäin tärkeä Googlen kriteeri. Ole varma siitä, että sivuistasi löytyy toimiva mobiiliversio. Kirjoita myös tekstejä mobiilille sopiviksi. Älä kirjoita liian pitkiä kappaleita ja käytä kuvia ja ranskalaisia viivoja.

Yhteenveto

  • Google Analytics on ilmainen ja erittäin tehokas työkalu seurata ja ymmärtää mitä verkkosivuilla tapahtuu.
  • Google Analytics asentaa seurantakoodin jokaiselle sivullesi, jonka avulla pystytään keräämään tietoa verkkosivujesi käyttäjistä ja heidän toimistaan.
  • Aluksi suuri työkalu voi tuntua monimutkaiselta, mutta kun perusasiat oppii ymmärtämään, huomaat pian kuinka hyödyllistä dataa se sinulle antaa.
  • Google analyticsista kertyvää dataa voi käyttää sisällön suunnitteluun ja myös markkinointiin.

1 ajatus aiheesta “Google Analytics aloittelijoille”

  1. Paluuviite: Google Search Consolen asennus ja tehokas käyttö | Digikosketus.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *